UA-90535346-1

Boekrecensies

Raadsel

Door Sylvia, Almere

Marga en Huub zijn in hun huis in Italië op vakantie. Huub raakt samen met zijn dochter Violet vermist. Dan vinden ze de uitgebrande Porsche van Huub met een lichaam erin in het ravijn. Maar er is geen spoor van Violet. Marga gaat terug naar Nederland. Ze schakelt experts in om naar haar dochter te gaan zoeken. Na verloop van tijd gaat ze verder met haar leven. Marga wordt verliefd op iemand. Maar dan wordt haar leven op zijn kop gezet door het team dat onderzoek doet naar de dood van Huub. Het boek leest lekker weg en er zit een mix in van liefde, romantiek en een vleugje thriller.

Raadsel

Door: Roelof Oudman, Apeldoorn

“Raadsel” van Frans Esselink heb ik met veel genoegen gelezen en herlezen. Over met name de vrijmoedigheid die mensen in hun persoonlijke (interrelationele en seksuele) leven kunnen bereiken als er sprake is van oprechte Liefde geeft deze roman een voortreffelijk doorkijkje.

Met name het deel van het boek dat de wederzijdse acceptatie en genegenheid beschrijft tussen meerdere personen, welke van meet af aan ontstond. De min of meer vanzelfsprekendheid dat ze een relatie met elkaar vormen is enerzijds gedurfd en anderzijds ruimtescheppend. En dit alles ook nog in combinatie met een spannend detectiveverhaal. Mooi!

Rosa, een betoverende vrouw

Patdep Ik raad dit product aan

60-69 jaar | Kortrijk

8 mei 2015Rosa, een Belgische vrouw die al jaren in een dorp in Frankrijk woont, heeft een bijzonder leven geleid. Door de omstandigheden heeft ze haar studies moeten afbreken om haar familie bij te staan. Al jaren volwassen, besluit ze haar eigen weg te gaan...

"Rosa" is een waar verhaal, maar geen klassieke biografie. De auteur heeft de markerende punten uit Rosa's leven samengevat in een geromantiseerd levensverhaal. Met zijn tiende roman heeft de veelzijdige auteur na "Verdreven", voor een tweede keer een waar verhaal neergezet waarin hij dit keer een avontuurlijke levensloop schildert. Het boek leest als een sneltrein en de jaren vliegen voorbij zonder dat je het echt merkt. Frans Esselink vertelt in een eenvoudige en vlotte stijl Rosa's leven vanaf geboorte tot pensioensleeftijd. Het gaat vooral om een bijzonder mooie vrouw die op zoek gaat naar geluk en geborgenheid. Een lange tocht vol hindernissen. In een periode van economische crisis waar vrouwen snel een etiket opgeplakt krijgen en ongetrouwde moeders als lichtekooien worden beschouwd, vertegenwoordigt Rosa de meeste vrouwen van haar generatie. Zoals zovelen heeft Rosa het niet gemakkelijk om te overleven. Maar ze heeft een joker: ze is heel mooi en er gaat een magische aantrekkingskracht van haar uit. Hoewel ze een goede inborst heeft, is ze soms gedwongen haar gevoelens en principes opzij te zetten en haar fysiek in te zetten om vooruit te komen. De auteur beschrijft hier magistraal het dagelijkse leven in deze moeilijke jaren; bij het lezen herkende ik mijn eigen jeugdjaren. "Rosa" is vooral een pakkend levensverhaal, maar leest als een avonturenroman. Het begint met een boeiende proloog die meteen hoge verwachtingen opwekt. En die worden ingevuld. De lezer leeft mee met de heldin. . Frans Esselink schrijft over het leven in AL zijn facetten, en telkens weer komt hij opnieuw met een ander boeiend avontuur dat ons meerdere uren in de ban houdt. Een boek voor jong en oud; waar velen zichzelf in zullen terugvinden, zoals ik.

Patdep Kortrijk: Ik raad dit product aan

Pluspunten:Goede verhaallijn, Meeslepend verhaal, Spannend, aangrijpend, realistisch

Vermist

Recensie “Vermist”   Door Henri Patrik, auteur.

Carlijn is op weg naar huis als een onweer uitbreekt. Ze komt nooit ter bestemming. Gaat het om een ongeval, een ontvoering of een vrijwillige verdwijning? Haar ouders en haar vriend maken zich zorgen, want Carlijn verschijnt niet op haar afspraak. Ze doen aangifte bij de politie. Hoofdinspecteur Spaan neemt de zaak heel ernstig en begint onmiddellijk met de opsporing.

“Vermist” is geen klassieke misdaadroman of thriller. Toch blijft de spanningsboog strak gehouden van begin tot het einde. De proloog sleept de lezer mee in een mysterieuze zaak waarin verscheidene kleurrijke personen een hoofdrol spelen.  Telkens als men denkt het vervolg te kunnen raden, zorgt een onverwachte wending voor nieuwe raadsels.

De auteur, gepensioneerd politieman, schildert een geloofwaardig politieonderzoek. Een Nederlands team in een Nederlands dorp. De auteur benadrukt het teamwerk terwijl, parallel met de onderzoekers, verscheiden betrokken personen aan het woord komen. Nee. Dit verhaal gaat niet alleen om het politiewerk; Esselink beschrijft ook wat de slachtoffers, familieleden en kennissen beleven. Allemaal personages die niet ongeschonden uit het avontuur komen.

“Vermist” is Esselinks negende roman, maar eerste politiethriller. Een geslaagd debuut. Zonder aanstootgevend taalgebruik, maar niettemin op zeer realistische toon, beschrijft de auteur magistraal de meest huiveringwekkende scènes. Het gaat ook om gevoelige thema’s zoals seksueel misbruik. Wat deze roman niet bepaald geschikt maakt voor een jeugdig publiek.

Esselinks personages zijn geen helden zoals die in bekende tv series voorkomen. Het zijn gewone mensen die door het noodlot in ongewone situaties terecht komen. De auteur onthult hun verborgen angsten, gevoelens, lijden, frustraties en fantasieën, wat het verhaal bijzonder aangrijpend maakt. Hier en daar zal een gevoelige lezer een traan verpinken.

“Vermist” is in elk geval een geslaagde, originele politieroman die de lezer van begin tot het einde boeit.

Een aanrader voor al wie van echte literaire thrillers houdt.

Pluspunten: Spannend, boeiend, realistisch, aangrijpend.

Verdreven van Frans Esselink

"Verdreven" vertelt de belevenissen van een Kosovovaarse familie in de periode van 1993-2001, gebaseerd op de getuigenissen van de familie  Rexhepi. Deze kroniek is boeiend, aangrijpend en met veel inlevingsgevoel geschreven. Ook de lezers die weinig over die periode afweten, begrijpen heel snel de situatie. Verschillende verhaallijnen, pittige dialogen en gevoelvolle situatiebeschrijvingen, zorgen voor een dynamisch relaas dat leest als een thriller. Als lezer kun je je gemakkelijk in de huid van de personages verzetten en voel je hun permanente angst. Om elke hoek schuilt gevaar, en je bevind je als toeschouwer tussen de strijdende partijen, zijnde de UCK, de Servische politie en milities. Naarmate het boek vordert, stijgt de spanning en de angstpsychose, terwijl je de oorlog letterlijk voelt naderen.

Door op sublieme wijze biografie-, kroniek en thrillerelementen met elkaar te verweven, alles gekruid met een juiste portie historische details, heeft de auteur een verhaal neergezet dat een groot publiek zeker niet onberoerd zal laten.

Dit is een pageturner en een aanrader voor iedereen, jong en oud. Ook voor degenen die al te snel over de vluchtelingen oordelen.

Pieter Depraet, auteur/Kosovospecialist

Verdreven van Frans Esselink.

Een indrukwekkende roman over de ervaringen van een Albanese familie, die de Kosovo-oorlog begin jaren negentig nauwelijks weet te overleven en uiteindelijk in Nederland belandt.

De auteur heeft mij weten te boeien met een boek dat weliswaar een roman is, maar dat mij onmiddellijk in de actualiteit van b.v. Syrië plaatste. Je ziet en hoort via de media over de honderdduizenden slachtoffers en miljoenen vluchtelingen. Herinneringen aan de Balkanoorlog  zijn dan nooit ver weg. In de jaren negentig heb ik soortgelijke beelden gezien. Niet in die grote aantallen, maar toch, ze maakten evenveel indruk. De situatie rond Sebrenica heeft diepe wonden geslagen en is tot op de dag van vandaag nog actueel.

Zoals op de achterflap staat: Verdreven
is een aangrijpend verhaal. Dat kan ik volmondig beamen.
Al lezende word ik meegenomen naar de verschrikkingen die de Balkanoorlog overheersten. Het maakt niet uit of het gaat om Servische soldaten, Bosniërs of om leden van het UÇK, een mens is gedevalueerd tot een soort wegwerpartikel. Menselijke waarden zijn ver weg en hebben plaatsgemaakt voor gruwelijke martelingen, moord, verkrachting, onderdrukking, vervolging en verdrijving.

Gruwelijkheden komen in elke oorlog voor, maar als je dit boek leest, voel je zelf bijna de pijn en vernedering die de mensen moeten verwerken. De auteur heeft het klaargespeeld om een boek te schrijven dat je écht raakt. Opvallend vind ik dat hij emoties als verdriet en angst, maar ook haat en afkeer als een rode draad door de persoonlijke verhalen van de mensen laat lopen. Je weet uiteindelijk nauwelijks nog of er sprake is van goede of slechte partijen. Iedereen wordt elkaars vijand, zelfs de beste vrienden zijn wantrouwig tegenover elkaar. Daarmee laat de schrijver exact zien hoe smerig de oorlog op de Balkan werkelijk was.

Aan het slot zorgt de auteur er voor dat bij mij de vraag opkomt: “En hoe nu verder?”

Esselink laat aan de lezer zien dat de oorlog weliswaar voorbij is en dat de getroffen familie relatief veilig is in Nederland. Vervolgens komen ze terecht in de bureacratische molen van de Nederlandse asielprocedure en dan ontstaat een geheel andere strijd. Wellicht is dat de aanzet tot een vervolg?

Dit boek is een pageturner. Eenmaal begonnen wil je alleen nog maar verder lezen. En aan het eind gekomen heb je de neiging om op zoek te gaan naar het vervolg. Knap geschreven.

Jacques Smeets, oud-collega politieman, auteur van o.a. De Blauwe Diender

ZUS van Frans Esselink

Door:
Marion Wesselman, Nieuwegein

Ik vind 'Zus' wederom een boeiend verhaal, dat ik in een avond uitgelezen heb. Het drukt me op het feit, dat ik nog steeds oordeel over mensen, wat ik me had voorgenomen niet meer te doen.
De liefdesverhouding tussen zus en broer zoals die wordt beschreven komt zeer natuurlijk over: immers liefde op wederzijdse (volwassen) basis is goed. Als je niet beter weet, dan zouden het twee "gewone echtegenoten” kunnen zijn. Het is heel dapper dat ze dit naar de buitenwereld ontkennen, maar misschien ook een roep om hulp? Ik denk dat het meer de angst voor de boze buitenwereld is, die ze bindt (ontstaan in een eenzame jeugd). Maar als iemand het zelf als liefde opvat dan is dat in zijn (haar) ogen ook liefde en moet het dus kunnen.

Wat me stoort is het vreemdgaan. Het geeft een wankele basis aan de echte man-vrouw liefde tussen zus en broer. Aan de andere kant is het een meer natuurlijke broer-zus verhouding, dat de seks met “niet gezinsleden” is. In de meeste gezinnen is vreemdgaan een reden tot grote heibel. Onvoorwaardelijk vertrouwen in de ander is toch ook een onderdeel van het huwelijk? Misschien ben ik in deze ouderwets: in mijn ogen kun je niet van de een houden en seks hebben met een ander óf is het een verschil in denken tussen een man en een vrouw?

Ook het feit dat andere mensen zus en broer veroordelen en dan ook nog hun leven proberen te verwoesten met brand enz. veroordeel ik (ik hoop, vele anderen met mij). Het is echter wel een gevolg van deze maatschappij: De huidige samenleving draait nu eenmaal op mensen die een afwijkende mening of afwijkend gedrag niet tolereren.

Al met al weer een boeiend verhaal dat me aan het denken zet en daar houd ik wel van.

Beschermelinge van Frans Esselink
Door:

Marion Wesselman, Nieuwegein

Echt een boek dat je gelezen moet hebben

Beschermelinge is een vlot lopend verhaal met diverse boodschappen. Het leest makkelijk en ik had moeite het opzij te leggen, omdat ik graag wilde weten hoe het af zou lopen. Het wekt hier en daar mijn irritatie op, omdat ik weet dat er nog steeds veel mannen en vrouwen zijn die zich gedragen zoals je in het boek beschrijft. De kwetsbaarheid en psychische gevolgen van vrouwen na een verkrachting breng je treffend in beeld in de persoon Sabrina. Hoe vaak gebeurt het niet dat een verkrachte vrouw de schuld krijgt van de verkrachting, zelfs door overheid en andere vrouwen.
Door schuldgevoel en je vies voelen kan het lang duren voor een vrouw weer van seks kan genieten. Je laat duidelijk zien dat de manier waarop mannen vrouwen behandelen niet deugt. Vrouwen zijn geen seksspeeltjes, die je kunt betasten en verkrachten als het je zo uitkomt, hoe mooi en sexy ze zich ook kleden. Op een treffende manier geef je weer hoe mannen over vrouwen denken. Duidelijk is dat verkrachting, seksuele intimidatie en ongewenste intimiteiten niet te tolereren zijn. Terecht wordt de hoofdpersoon Jeroen hier erg kwaad over. Maar ook Jeroen is niet vrij van een stereotiepe mannelijke gedachtegang. Hij ziet de vrouwen om hem heen alleen als verzorgsters en moeders voor zijn kinderen. Gelukkig voor hem kan hij er ook seks mee hebben.
Seks speelt een belangrijke rol in de gedachten van mannen. Ook bij Jeroen: hij heeft afwisselend een vrouw waar hij liefde mee deelt en een vrouw waar hij seks mee heeft. Echter de scheidslijn blijkt erg broos als zijn echtgenote vreemd gaat met een vrouw. Het is wel goed zo, als hij ook mee mag doen. Je geeft in Jeroen op een subtielere manier weer dat ook een andere manier is waarop vrouwen een stempel krijgen opgedrukt. Vrouwen laten zich dit stempel ook vaak zonder nadenken opleggen. De vrouwen om Jeroen heen zijn ook geheel geneigd zich aan dat beeld aan te passen, wat hem de gelegenheid geeft om ze zo ook te behandelen. Alle drie laten ze hun eigen werk en huis achter om zich in zijn wereld te voegen.
Wat je duidelijk laat zien: Het blijft erg moeilijk om mannen en vrouwen elkaar als geheel gelijken te laten behandelen. Er zijn zoveel onbewuste dingen in het gedrag geslopen dat het bijna een onmogelijkheid is. Hoe vrijgevochten de drie vrouwen en Jeroen denken te zijn, met hun naaktrecreëren en opnemen van diverse logés, die jaren blijven, ze denken toch erg conservatief over de man-vrouwrelatie.
Al met al een goed boek dat zeker het lezen waard is en je weer even laat nadenken over je eigen ingeslopen gedrag.

Door: Patrick Depreitere, 4920 Aywaille

Dit is het aangrijpendste verhaal dat Frans Esselink tot nu toe uitgebracht heeft en gevoelige personen zullen bij het lezen ervan hier en daar wel een traantje wegpinken. Onbewust moest ik aan “Love story” van Erich Segal denken. In zijn typische, klare en eenvoudige stijl heeft de auteur niet alleen een boeiend, maar ook ontroerend verhaal geschreven waarin alledaagse problemen en eenvoudige mensen centraal staan. Hier en daar beleeft de lezer dezelfde situatie opnieuw in de huid van een ander persoon. Het boek telt 259 bladzijden en leest als een thriller.
Het verhaal is vol dramatische gebeurtenissen, maar het aangrijpendste moment ligt ergens in het midden, als het noodlot genadeloos toeslaat en het verhaal een nieuwe wending geeft. De auteur blijft een optimist die in het goede van de mens blijft geloven. Zijn misdadigers zijn ontspoorde elementen die vroeg of laat ergens het rechte pad terugvinden. De toon is direct gegeven met de redding van Sabrina, het aansluitend politieonderzoek en de onmiddellijk daaruit voortvloeiende gebeurtenissen. Sabrina’s verkrachting zorgt echter voor een sneeuwbal effect en in razend tempo volgt de ene gebeurtenis de andere op. Het verhaal kent twee hoogtepunten. Het eerste deel leest als een misdaadroman, waarbij men zich voortdurend afvraagt wat de booswicht als volgende zal doen. Zodra de criminele zaak onder controle is, slaat het nootlot weer toe en de personages moeten door een lange donkere tunnel alvorens het geluk hen opnieuw toelacht.
Door een eenvoudig taalgebruik leest het boek gemakkelijk en snel. Toch zijn de karakters van de personages veel dieper uitgelijnd dan in de vorige werken zodat de lezer hun innerlijke angsten, onzekerheid, twijfel en hartstochten kan aanvoelen. Na middernacht in bed, heb ik De Beschermelinge in twee doorgangen doorgelezen. Het verhaal heeft alles om te bekoren: misdaad, romantiek, dramatiek en een Happy End. Een aanrader voor iedereen die een paar aangename leesmomenten wil doorbrengen.

Recensie NAAKT BESTAAN

door: Petar Molic, België

Ik heb het verhaal met veel plezier gelezen en het boek heeft in mijn boekenkast een plaats gevonden tussen auteurs als Dan Brown, Robert Ludlum, Greg Lies, J.K. Rowling en J.J.R. Tolkin.

Naakt Bestaan ie een erotische avonturenroman voor volwassenen. Na het lezen van het boek, wordt duidelijk waarom de auteur deze passende titel heeft gekozen. Centraal staat een ongecompliceerde driehoeksverhouding en de samenleving met de Aboriginals in Australië.

Peter, de hoofdfiguur, leert tijdens de vlucht naar Australië een jonge vrouw kennen. Haar naam is Daphne en zij is een beeldschone Aboriginal. Ter bestemming aangekomen, gaan hun wegen uiteen. Peter kan haar echter niet vergeten en gaat naar haar op zoek. Ondertussen is hij een relatie begonnen met Joyce, een secretaresse die hem wegwijs moet maken in het bedrijfsleven van de firma die hij geërfd heeft.

Het eerste deel beschrijft hoe drie personen elkaar ontmoeten en meer en meer hun vrije tijd met elkaar gaan doorbrengen. Ze werken in hetzelfde bedrijf en ze worden geconfronteerd met bedriegers en organisaties die het niet zo goed menen met de plannen van het bedrijf.

In het tweede deel zullen deze drie figuren door dramatische omstandigheden verplicht worden om voor hun naakte leven te vechten. Zo worden ze aan hun lot overgeleverd in een wilde natuur, die zowel bondgenoot als genadeloze vijand kan zijn. In dit prachtige decor van de Australische wildernis groeit er een hechte band tussen deze drie personen onderling en de natuur.

De auteur beschrijft zeer open de onderlinge relaties, maar het gepast taalgebruik en de haast klinische omschrijving van de intiemste momenten, belet dat het geheel in vulgariteit vastloopt. Vooral het tweede deel van het boek is bijzonder spannend en de lezer wil steeds maar verder gaan. De lotgevallen van het drietal zijn boeiend weergegeven. De ontmoetingen met de Aboriginals zijn zeer interessant. Korte zinnen en het gebruik van de tegenwoordige tijd zorgen voor een actievol verhaal. Door de verschillende hoofdfiguren aan het woord te laten, wordt de spanning nog verhoogd. Zo heb ik de laatste tweehonderd bladzijden in één ruk doorgelezen. Het ganse verhaal in twee avonden.

Het boek is zijn geld waard en ik ben plots nieuwsgierig geworden naar de twee andere romans van deze auteur, ook al zijn dat jeugdboeken. De gebruikte stijl moet zeker jongere lezers kunnen bekoren.

Iemand die van avonturen en vreemde culturen houdt, moet dit werk zeker gelezen hebben.

Door: Andé Honders

Nieuwerbrug

Beschermelinge is een prettig leesbaar boek, met passie geschreven. Zo goed geschreven dat de lezer het gevoel krijgt de personages in het boek te leren kennen. Spannend op zijn tijd, romantisch maar ook heel realistisch. Af en toe word je jaloers op Jeroen, en op andere momenten krijg je medelijden met hem. Een verhaal om zo nu en dan ontroerd van te raken. Echt een boek dat je moet lezen.

Boekrecensie De Drenkeling

De Drenkeling van Frans Esselink
Voor het hele gezin

Door André Honders, Nieuwerbrug

Een makkelijk leesbaar boek voor jong en oud. Zeer geschikt voor kinderen van 10 tot 16 jaar. Leuk om te lezen, en het geeft een kijkje in de wereld van de Aboriginals. Aanrader!

De Drenkeling

Door J. Peters, Duiven

Het boek is volgens de auteur, Frans Esselink, voor de jeugd geschreven maar ik heb er van genoten. De begrijpelijke manier van schrijven en de korte hoofdstukken maken het lezen plezierig. Een leuke bijkomstigheid is dat de auteur ook een kijkje geeft in de rituelen van de Australische Aboriginals. Mijn neefje van negen en een buurmeisje van elf hebben het in een adem uitgelezen. Zij vonden het een spannend avontuur.

De Drenkeling

Door: Alex E, Apeldoorn.

Makkelijk leesbaar en gezellig boek. Voor de kinderen aangeschaft maar zelf werd ik ook gegrepen door het verhaal. Het zet je fantasie in beweging en laat je wegdromen naar een andere wereld. Beide kinderen hebben het ook in 1 keer uitgelezen.

Boekrecensie Hemelvuur

Petar Molic, België

Frans Esselink vertelt het verhaal op een eenvoudige, maar spannende wijze. Ik kon mij alle scenes duidelijk voorstellen. De auteur heeft dit boek als jeugdboek aangemeld, maar iedere volwassene met een jong hart zal het met veel genoegen lezen. De auteur gebruikt de indirecte dialoogvorm, korte zinnen en een eenvoudige woordkeuze, waardoor deze roman voor alle lezers openstaat, vanaf de prilste jeugd tot aan de leeftijd van Methusalem.

Als in een sneltrein raast men non-stop doorheen het verhaal. Men volgt twee kinderen vanaf hun geboorte tot bij hun volwassen worden, dertien jaar later. Daarbij leert de lezer op een aangename manier de levensgewoonten van de Aboriginals kennen. Andermaal (Na : Naakt bestaan) stelt Frans Esselink duidelijk zijn liefde voor de natuur onder bewijs.

Het boek is vol spannende gebeurtenissen, maar het spannendste moment is waarschijnlijk de ontvoering van Mirranga en de daaropvolgende gebeurtenissen.  Alle handelingen worden bijzonder optimistisch beschreven. Hoewel er ook booswichten in voorkomen, alle figuren hebben iets menselijks. Soms krijgt men zelfs de indruk dat alle slechteriken alsnog op het goede pad kunnen gebracht worden. Buiten de Chinese misdadiger misschien.

De opbouw van het boek is niet ingewikkeld want het begint bij de geboorte van twee kinderen en wordt zo verder in chronologische volgorde verteld. Het verhaal komt meteen opgang, waardoor het lezen leuk blijft. Vanaf het begin wordt het spannend door de vraag: ‘Wat zal er nu verder met Mirranga gebeuren?’ Onmiddellijk gevolgd door: ‘Wat zullen de pleegouders doen? Kan het meisje overleven? Zal men haar terugbrengen? Wat zullen de eigenaars doen?’
Het boek leest gemakkelijk en snel. Het taalgebruik is eenvoudig en goed passend bij de personen. De Aboriginals en hun levenswijze staan in het centrum van het verhaal en zijn soms beschaafder dan de blanken.
Ik heb het boek in bed doorgelezen, na mijn dagtaken en avondbezigheden, na middernacht. De lectuur deed mij terugdenken aan mijn eigen jeugd, toen ik ’s avonds, zonder medeweten van mijn ouders, bij het laatste straaltje zonnelicht, de boeken van Karl May verslonk.
Een aanrader voor de jeugd, maar ook volwassen zullen er een paar gezellige uren bij doorbrengen.